Depresja. Objawy i leczenie

3/6/2019

Mówi się, że depresja jest chorobą XXI wieku. Słyszymy o niej z radia, telewizji, czytamy z gazet i internetu. I choć jest o niej głośno, to nadal depresja kojarzona jest głównie ze smutkiem i traktowana jest nieco po macoszemu. Czym więc charakteryzuje się depresja? Jakie są jej objawy i jak ją leczyć?

Jak poradzić sobie z depresją?

Według Światowej Organizacji Zdrowia obecnie więcej niż 300 milionów osób cierpi na depresję. Chorują na nią ludzie w każdym wieku, częściej kobiety niż mężczyźni. Nieleczona prowadzi nawet do samobójstwa – w grupie wiekowej od 15 do 29 lat jest drugim z najczęstszych powodów śmierci.

Depresja, jako zaburzenie psychiczne, charakteryzuje się charakterystycznymi symptomami. Wśród najczęstszych objawów depresji wyróżnia się obniżony nastrój, utratę zainteresowania dotychczasowymi aktywnościami, spadek energii, lęk , zmniejszony apetyt oraz zaburzenia snu ( bezsenność lub nadmierna senność) . Chory może skarżyć się także na:

• uczucie niepokoju,
  • niską samoocenę,
  • zmęczenie,
  • problemy z podejmowaniem decyzji,
  • problemy ze skupieniem uwagi, z koncentracją czy pamięcią,
  • brakiem odczuwania radości,
  • niechęć do życia czy myśli samobójcze,
  • poczucie winy,
  • spadek libido.

Walka z depresją to długotrwały proces. Jednakże leczenie depresji przez psychiatrę pozwala na powrót do zdrowia.
Leczenie psychiatryczne z zastosowaniem farmakoterapii prowadzone przez psychiatrę w połączeniu ze wsparciem psychologa daje szansę nie tylko na wyleczenie tej choroby, ale często zapobiega jej nawrotom.
To, o czym jednak należy pamiętać, to fakt, że depresji nie wolno lekceważyć. Znaczące objawy zaburzenia odciskają piętno na wszystkich obszarach życia cierpiącej osoby. Depresja może wykluczyć chorego z życia zawodowego, relacji społecznych, ponadto cierpienie osoby chorej wpływa znacząco na stan umysłu najbliższych jej osób, czy jej rodziny.