Trauma a choroby psychiczne

26/2/2021

Trauma a choroby psychiczne
Pomagając pacjentom cierpiącym psychiczne , w ich historii życia często odnajduje się ślady traumy, również badania nad przyczynami chorób psychicznych wskazują na udział traumy w ich powstawaniu.
Wśród przyczyn chorób afektywnych -zaburzenia depresyjnego nawracającego i choroby afektywnej dwubiegunowej ( CHAD) , która charakteryzuje się występowaniem epizodów depresji i epizodów manii tj. okresów nadmiernie podwyższonego nastroju i energii, wymienia się: predyspozycję genetyczną, stresujące wydarzenia życiowe, szczególnie mające miejsce w dzieciństwie. W historiach pacjentów z depresją często spotyka się traumę wczesnej utraty rodzica, przedłużającą się rozłąkę z rodzicem , doświadczenie przemocy fizycznej, emocjonalnej czy nadużycia seksualnego, ale też różne formy zaniedbania emocjonalnego czy fizycznego. Trauma wczesnodziecięca zwiększa też znacząco ryzyko nadużywania substancji psychoaktywnych czy uzależnień . Pacjenci doświadczający objawów depresji- bolesnego smutku , lęku zanim trafią do specjalisty nierzadko próbują pomagać sobie nadużywając alkoholu. Osoby , które doświadczyły w dzieciństwie przemocy ze strony niestabilnych emocjonalnie rodziców, mogą mieć problem z regulowaniem i tolerowaniem emocji , które nierzadko próbują łagodzić szukając ukojenia w narkotykach. Doświadczenie powtarzającej się przemocy ze strony rodziców dla małego dziecka jest czymś tak trudnym i uszkadzającym jak obcowanie ze śmiercią , przerażeniem dla żołnierza na froncie wojennym. Osoby które były narażone w dzieciństwie na traumatyczne przeżycia mogą podobnie jak weterani wojenni cierpieć na objawy zaburzenia stresowego pourazowego( PTSD), w którym powracają do nich traumatyczne wspomnienia w postaci obrazów , wspomnień , stanów emocjonalnych , czy koszmarnych snów. Wśród sytuacji, które mogą wiązać się z traumą wczesnodziecięcą jest depresja poporodowa matki , szczególnie jeśli przedłuża się ona w czasie, a matka nie ma wsparcia w najbliższym otoczeniu. Stan przygnębienia , lęk , brak sił związane z depresją znacznie utrudniają a czasem wręcz uniemożliwiają matce odpowiadanie na potrzeby emocjonalne dziecka , które jest całkiem zależne od opiekuna i niezaspokojone w swoich potrzebach czuje się przerażone i osamotnione. Dzieci narażone na choroby psychiczne rodziców czy przemoc w środowisku domowym często chorują , gdyż u małych dzieci depresja , często manifestuje się lękiem i chorobami somatycznymi ( nawracającymi infekcjami , astmą oskrzelową, alergiami czy chorobami skóry). Niezwykle istotne jest więc aby nauczyciele którzy poza rówieśnikami i rodziną stanowią najbliższe otoczenie dzieci reagowali podejrzewając iż dziecko może być ofiarą przemocy czy wtedy kiedy widzą iż jest zaniedbane bądź zakłócone emocjonalnie. Ważnym wydaję się pamiętać iż każdy z nas jako sąsiad, znajomy, czasem przypadkowy świadek czy obserwator może również wiele zrobić nie pozostawiając dziecka czy osoby dorosłej samej w cierpieniu psychicznym którego doznaje.

fot. pixabay